An Airfield in England
Dhr Beukhof ( 30-06-2009)

na 62 jr terug op Lasham
 

 

Startpagina
 

horizontal rule

 

An airfield in England, heet de documentaire welke handelt over de geschiedenis van het Zuid Engelse vliegveld Lasham.

Het Dutch 320 squadron RAF, welke dit vliegveld van Sept. 1943 tot en met Febr. 1944 met haar B-25 Mitchell tweemotorige bommenwerpers heeft gebruikt als uitvalbasis voor haar vluchten naar Frankrijk ter voorbereiding op D-Day, heeft een belangrijk aandeel gekregen in deze documentaire. Het getuigenverslag is gedaan door de 85 jarige veteraan de Heer Beukhof, welke in het weekend van 14 t/m 17 April 2005 samen met de 40 jarige Eemnesser Everard Bakker (en Dhr F. Geerligs) terug kwam op Lasham.

Everard Bakker, die in 2001 startte met het schrijven van het levensverhaal van een groep van 15 mariniers welke als boordschutters hebben gediend bij het Dutch 320 Squadron RAF, werd door een Britse filmcrew benaderd met het verzoek of hij met een Nl veteraan wilde overkomen naar Lasham. Hij nam contact op met de 85 jarige veteraan Beukhof, met maar liefst 98 operationele oorlogsvluchten, die zeer verrast was. Het zou een weerzien worden na 62 jaar.

Donderdag 14 April was het zover. Om 11.00 uur in de ochtend landde op Lelystad een tweemotorig Brits toestel, die met haar vier aanwezige stoelen voor een comfortabele overtocht zorgde. Bakker: 'De aankomst kan vergeleken worden met die van een hoogwaardigheidsbekleder. Er stond een grote groep mensen te wachten, waarvan een filmcrew zich losmaakte om Dhr Beukhof te interviewen, toen hij voet op Britse bodem maakte. Na deze zeer warme en gastvrije ontvangst, kregen we een lunch aangeboden waarna we ons terug trokken naar het hotel om ons voor te bereiden op de tweede dag.'

De eerste scene op de tweede dag werd gemaakt op de runway, waarbij Dhr Beukhof diep in gedachten verzonken, terugdacht aan al die kameraden die gedurende die oorlogsjaren vanaf deze plek vertrokken om nimmer terug te keren. In het gesprek verhaalde hij uit zijn herinneringen welke zelfs bij de filmcrew diepe indruk maakte. Zeer indrukwekkende verhalen welke nimmer zijn verteld.

Bakker: 'Zijn herinneringen zijn, onderbouwd met vele details, bij hem, alsof ze gisteren hebben plaatsgehad. Gesproken door een '320' veteraan die net als die hele generatie zeer bescheiden zijn gebleven, en er nooit mee 'te koop' hebben gelopen. Die, ondanks de grote verliezen in hun eenheid (1 op de 3 sneuvelde), als vrijwilligers nimmer verzuimden.


BRADBURY EN DE HANGENDE BOM.

'Op de terugweg van een vlucht met de Britse piloot Bradbury, zei de waarnemer dat er een bom was blijven hangen. Bradbury vertelde; -'Let us go back, and drop this bloody bom, on those bloody Germans'. We gingen terug, maar de bom wilde er niet af. Ik ging kijken en zag dat de bom onder aan de B-25 aan de achterste haak hing. De voorste haak was wel losgegaan en daardoor stond de bom op scherp. Ik kon niet bij de bom komen, en we kregen van de verkeersleiding opdracht om naar zee te vliegen en met de parachute te springen,' vertelt veteraan Beukhof.

' Toen we bij zee kwamen, bleek de waarnemer geen parachute bij zich te hebben. De piloot gaf opdracht aan de crew achterin het toestel om te springen. De boordschutter welke achter in de staart had gelegen bleef met de parachute ergens achter haken, waarna hij dus ook evenmin niet kon springen. De piloot Bradbury zei toen tegen mij;' Dutchy you jump!' Ik zei;' Not bloddy likely, I'll stay'. Toen vroeg Bradbury aan me wat we moesten doen.
Ik antwoordde; Tell lies.' Vertel, dat bij nader inzien de bom niet op scherp staat. Dan krijg je toestemming om te landen. Zeg dat ze voor alle zekerheid alles uit de buurt (behalve brandweer) moeten houden.

Beukhof; 'Ik voegde er aan toe, 'je moet een hele zachte landing maken. Ongeveer een maand of 5 hiervoor, was een Britse bemanning hetzelfde overkomen. Doordat ze een te harde landing hadden gemaakt, ontplofte deze bom wel, en kwam de gehele bemanning om het leven. We kregen toestemming, en Bradbury landde als - op eitjes -'.

Toen we waren geland renden we snel weg van de Mitchell en tegen de grondbemanning vertelde ik; 'Willem, daar hangt ie!'.


BEZOEK AAN BRITSE KERK.

Op de derde dag werd een bezoek gebracht aan een kerkje waarin de Nederlandse driekleur fier aanwezig is. Deze driekleur is door het Dutch 320 Squadron RAF achtergelaten als dank aan de gastvrijheid welke de Nederlandse 320 RAF mensen hebben mogen ondervinden gedurende die 5 donkere jaren waarin dit Nederlandse onderdeel zo trots was om haar steentje te hebben mogen bijdragen.

De aanblik in de kerk was voor Dhr Beukhof een van de emotionele momenten gedurende het korte bezoek aan Engeland. Een warm bezoek welke zeer diepe maar vooral dankbare indrukken heeft achtergelaten. 


DE FILM

In de film 'An airfield in England' is middels een re-enactment een Nederlandse marine-officier te zien, die in een stoomtrein aankomt in het nabij gelegen treinstation en zich vervolgens zal melden op het vliegveld, waarna Dhr Beukhof zijn getuigenverslag zal vertellen.

Everard Bakker, die in 2001 is gestart met het beschrijven van het levensverhaal van de laatstlevende marinier, uit een groep van 15 mariniers die als boordschutter hebben gediend bij het Dutch 320 squadron RAF
(waarvan er 6 zijn gesneuveld), is op zoek naar een sponsor.
 

De film 'An Airfield in England' is als DVD te koop!

Nederland:     Klik op: De Luchtvaart Hobby Shop in Aalsmeerderbrug.

Engeland:      Klik op: ATC Lasham.

horizontal rule

foto's:
-    Fred Geerligs
 

Startpagina                     naar boven